لوله پلی اتیلن HDPE

مشخصات لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن HDPE آبراه دشت مرکزی

لوله های پلی اتیلن hdpe کارخانه تولید لوله پلی اتیلن آبراه دشت مرکزی به سه دسته لوله پلی اتیلن PE100 و لوله پلی اتیلن PE80 و لوله پلی اتیلن PE-RT تقسیم می شوند.

SDR لوله پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن hdpe بر حسب دو روش متداول دسته بندی می شوند که یکی بر اساس sdr لوله پلی اتیلن که بنا به تعریف SDR لوله پلی اتیلن عبارتند از (Standard dimension ratio (SDR یا نسبت ابعادی استاندارد که بر اساس آن میزان مقاومت لوله پلی اتیلن در برابر فشار را نشان می دهند هر چقدر این رقم به عدد یک نزدیک تر شود نشان دهنده ی توانایی بالاتر لوله پلی اتیلن در مقابل فشار است. SDR لوله پلی اتیلن نتیجه فرمول قطر خارجی یا اسمی لوله پلی اتیلن تقسیم بر ضخامت دیواره لوله پلی اتیلن می باشد.

لوله پلی اتیلن PN

روش دیگر دسته بندی لوله های پلی اتیلن بر اساس فشار اسمی آنها یا لوله پلی اتیلن pn یا pressure nominal است . رایج ترین SDR های لوله پلی اتیلن و لوله پلی اتیلن PN عبارتند از لوله پلی اتیلن SDR9 (لوله پلی اتیلن PE80 PN16 و لوله پلی اتیلن PE100 PN20 )  لوله پلی اتیلن SDR11 (لوله پلی اتیلن PE80 PN12.5 و لوله پلی اتیلن PE100 PN16 ) لوله پلی اتیلن SDR13.6 (لوله پلی اتیلن PE80 PN10 و لوله پلی اتیلن PE100 PN12.5 ) لوله پلی اتیلن SDR17 (لوله پلی اتیلن PE80 PN8 و لوله پلی اتیلن PE100 PN10 ) لوله پلی اتیلن SDR21 (لوله پلی اتیلن PE80 PN6 و لوله پلی اتیلن PE100 PN8 ) لوله پلی اتیلن SDR26 (لوله پلی اتیلن PE80 PN5 و لوله پلی اتیلن PE100 PN6 ) لوله پلی اتیلن SDR33 (لوله پلی اتیلن PE80 PN4 و لوله پلی اتیلن PE100 PN5 ). برای اطلاعات بیشتر در مورد فرمول ها و دیگر دسته بندی ها می توانید از کاتالوگ فنی شرکت آبراه دشت مر کزی استفاده نمایید. 

مشخصات فنی لوله های پلی اتیلن

جدول استاندارد لوله های پلی اتیلن

پیشنهاد میشود برای مطالعه هرچه راحت تر این کاتالوگ ها از ادوبی اکروبات (Adobe Acrobat) استفاده نمایید.

 جدول استاندارد لوله های پلی اتیلن بر اساس استاندارد ملی ایران 14427

 جدول استاندارد لوله های پلی اتیلن بر اساس استاندارد DIN 8074 آلمان

لوله پلی اتیلن فشار قوی

لوله پلی اتیلن فشار قوی عبارتند از  لوله پلی اتیلن SDR6 (لوله پلی اتیلن PE80 PN25 )  لوله پلی اتیلن SDR7.4 (لوله پلی اتیلن PE80 PN20 و لوله پلی اتیلن PE100 PN25 ) لوله پلی اتیلن SDR9 (لوله پلی اتیلن PE80 PN16 و لوله پلی اتیلن PE100 PN20 )  لوله پلی اتیلن SDR11 (لوله پلی اتیلن PE80 PN12.5 و لوله پلی اتیلن PE100 PN16 ) لوله پلی اتیلن فشار قوی هنگامی که هدف عبور دادن سیالات ار دامنه کوه ها یا تزریق سیالات و کاربردهایی شبیه به این منظور باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله های پلی اتیلن hdpe

لوله پلی اتیلن hdpe با چگالی بالا شرکت آبراه دشت مرکزی تولید کننده لوله پلی اتیلن HDPE به دلیل قابلت انعطاف پذیر بودن آن از سایر لوله ها جدا می شود. استفاده از این لوله باعث می شود که در تعداد رابط ها و در هزینه نصب لوله کاهش هزینه قابل توجهی صورت پذیرد. صنعت لوله پلی اتیلن عمر تقریبی لوله پلی اتیلن با دانسیته بالا را بین 50-100 سال تقریب زده است. که این عمر طولانی باعث کاهش هزینه ها برای نسل های آینده و هزینه تعویض و جایگزینی به مراتب کمتر می گردد.

لوله پلی اتیلن hdpe با چگالی بالا شرکت آبراه دشت مرکزی تولید کننده لوله پلی اتیلن می توانند به روش جوش المان حرارتی یا الکتروفیوژن به یکدیگر متصل شده و جسمی کاملا یکپارچه را تشکیل دهند که در آن قدرت قسمت های جوش شده اگر بیشتر از خود لوله پلی اتیلن نباشد با آن برابر است.

لوله پلی اتیلن hdpe با چگالی بالا شرکت آبراه دشت مرکزی  دارای سطح داخلی آینه مانندی است که بدلیل آن میزان افت جریان و هد در آن به حداقل می رسد.

پلی اتیلن با دانسیته بالا در میان خانواده ی پلاستیک های خام (پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی استایرن، پلی وینیل کلراید، پلی متیل متاکریلات ) به عنوان غیر قابل فعال شدن ترین آنها به شمار می آید بدین ترتیب از نظر عدم اثر پذیری در مقابل سایر مواد شیمیایی بهترین آنها به شمار می آید و به این دلیل در برابر انواع مواد شیمیایی و خورندگی مقاوم است.

پلی اتیلن 1/8 آهن و لوله های چدنی چگالی دارد و احتاجی به وسایل حمل و نقل سنگین در هنگام نصب لوله پلی اتیلن نیست.

 استفاده از جوش حرارتی لب به لب برای اتصال لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن hdpe شرکت آبراه دشت مرکزی که به صورت المان جوش حرارتی ویا الکتروفیوژن به یکدیگر متصل میگردند نشت نمی کنند و امکان هر گونه تراوش و یا نفوذ آب به درون لوله و یا مشکلات ناشی از نشت آن را که در لوله های عادی رایج است را ندارد. 

لوله پلی اتیلن hdpe شرکت آبراه دشت مرکزی تولید کننده لوله پلی اتیلن به کمک روش های جوش الکتروفیوژن و یا المان جوش حرارتی به یکدیگر متصل می گردند و باعث به وجود آمدن اتصالی به قدرت و پایداری خود لوله پلی اتیلن می گردند به این معنی که جوش های لب به لب لوله های پلی اتیلن به قدرت خود لوله پلی اتیلن و حتی قویتر از آن می تواند باشند. وجود نداشتن احتمال نشت در لوله پلی اتیلن در حالیست که در اتصال لوله های PVC و چدنی 10 تا 20 درصد در هر 3 تا 6 متر نشت و تراوش وجود دارد.

لوله های پلی اتیلنی متصل شده به وسیله روش های المان حرارتی و یا الکتروفیوژن به صورت خود مهار شده عمل می کنند و هیچگونه احتیاجی به ابزار الات مهار کننده و یا اتصالات برای مهار آنها که در سایر لوله لوله ها مورد نیاز است ندارند.

 هزینه مادام العمر لوله پلی اتیلن به کلی با سایر لوله ها متفاوت است بدلیل اینکه میزان آبی که از لوله پلی اتیلن امکان نشت دارد صفر می باشد و یا عملا نشت در لوله پلی اتیلن غیر ممکن است و در مقابل آن لوله های چدنی و PVC 10 تا 20 درصد نشت مایعات و سیالات را به دنبال دارند.

 لوله های پلی اتیلنی متصل شده به وسیله روش های المان حرارتی و یا الکتروفیوژن به صورت خود مهار شده عمل می کنند و هیچگونه احتیاجی به ابزار الات مهار کننده و یا اتصالات برای مهار آنها که در سایر لوله لوله ها مورد نیاز است ندارند.

مقاومت شیمیایی لوله پلی اتیلن

پلی اتیلن کاملا در برابر رطوبت و گاز سولفید هیدروژن و یا اسید های با خورندگی پایین که در فاضلاب ها یافت می شوند مقاوم است.

لوله پلی اتیلن hdpe زنگ نمی زند و دچار خوردگی و سایش نمی گرددو همچنین دچار رسوب گذاری نمی شود و در برابر رشد باکتری ها مقاوم است.

برای مشاهده اطلاعات بیشتر در رابطه با مقاومت پلی اتیلن در برابر مواد شیمیایی مختلف می توانید به (TR-19) مراجعه فرمایید

لوله پلی اتیلن hdpe مقاومت فوق العاده ای در برابر خاکهایی که حاوی مواد شیمیایی خورنده هستند دارا می باشد.

مقاومت در برابر سایش لوله های پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن hdpe در مقابل سایش کاملا ایمن است و کاملا مناسب برای ذرات جامد موجود در محیط های فاضلابی می باشد.

برتری ساختاری لوله پلی اتیلن

در کنار هم قرار گرفتن مزیت هایی مانند انعطاف پذیر بودن و اتصال لوله ها به صورت کاملا آببند باعث بهینه سازی هزینه منحصر بفردی در روش های مختلف نصب می شود که لوله های PVC  و چدنی توانایی استفاده از آنها را به دلیل استفاده از بل و جا افتادن در درون یکدیگر ندارند . این روش های نصب ( روش تونل زنی - روش شخم زنی - روش لوله کشی بدون ترانشه - روش Burst Lining - روش ریلاین در لوله های بلند و کوتاه ) می توانند باعث باعث صرفه جویی قابل توجهی در زمان و  هزینه ها در اکٍر کاربرد های لوله پلی اتیلن گردند.

لوله های پلی اتیلن به صورت شاخه در طول های 12 متری  برای لوله های از 125 میلیمتر به بالا و به صورت کلاف برای لوله های 125 میلیمتر با فشار کاری 10 بار و کمتر از 125 میلیمتر عرضه می گردند  که این امر خود باعث کاهش هزینه های اتصالات در هنگام نصب و کاهش هزینه های بارکیری و جاگذاری می گردد.

لوله پلی اتیلن در حدود 1/8 لوله چدنی چگالی داد و احتیاجی به ماشین آلات سنگین برای نصب ندارد.

انعطاف پذیری و مقاومت در برابر بروز شکست و خستگی لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن انعطاف پذیر است و می تواند خم بشود این امر باعث می گردد بسیاری از هزینه های مربوط به اتصالات و تغییر مسیر ها در سیستم لوله گذاری را از میان بر دارد در حالی که سایر لوله ها به ازای هر تغییر مسیری در سیستم لوله کذاری احتیاج احتیاج به مهار کننده ها و اتصالات جدید نمی باشد.

انعطاف پذیری لوله پلی اتیلن آن را به عنوان یک انتخاب آیده ال در خاک های متحرک و با ضریب تراکم پایین بدل می سازد همچنین در نقاط زلزله خیز لوله پلی اتیلن هیچگونه مشکلی از بابت ساگاری با محیط ندارد. لوله پلی اتیلن تحت فشار می تواند موج های متناوب فشاری را تا میزان به مراتب بیشتر از فشار کاری مجاز لوله پلی اتیلن تحمل کند.

مقرون به صرفه بودن لوله پلی اتیلن به صورت دراز مدت و مادام العمر

لوله پلی اتیلن hdpe دارای هزینه کاملا مقرون به صرفه ای هستند و دارای صرفه اقتصادی طولانی مدتی به دلیل خواص فیزیکی لوله ها می باشند که شامل کاملا آببند بودن اتصالات و کاهش هزینه های تعمیرات می باشد.

صنعت لوله پلی اتیلن به صورت محافظه کارانه طول عمر لوله پلی اتیلن را بین 50-100 سال تخمین زده است این امر سبب می ردد که هزینه های مربوب به تعویض و جایگزین کردن لوله ها در آینده را برای نسل های آینده نداشته باشیم .

جابجایی لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن hdpe را بسیار راحت تر نسبت به لوله های صلب چدنی و یا لوله های بتنی می توان جابجا کرد. این امر خود باعث می گردد که هزینه های بسیار سنگین بارگیری و نصب و اجرا به صورت قابل ملاحظه ای کاهش یابد.

لوله پلی اتیلن به  صورت ساختاری از توانایی به مراتب بیشتری در تحمل ضزبات نسبت به لوله های PVC و به خصوی در هنگام نصب لوله ها در دماهای بسیار پایین که باعث می شود لوله ها بیشتر در معرض ایجاد ترک و شکسته شدن قرار گیرند مقاوم است

ضریب زبری لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن hdpe دارای قطر داخلی بسیار صافی می باشد که دچار خوردگی و رسوب گذاری و زنگ زدن و سایش نمی گردد .و این قطر داخلی بسیار صاف میزلن دبی عبوری را برای همیشه در لوله الا نگه می دارد

 ضریب C در لوله های چدنی به صورت غیر منتظره ای در طول زمان کاهش می یابد در اثر خوردگی و رسوب یا زنگ زدن و سایش

 

 

لوله پلی اتیلن آبراه دشت مرکزی

لوله پلی اتیلن PE100

لوله پلی اتیلن PE100

 لوله پلی اتیلن دمای بالا (PE-RT) تک جداره  

 

لوله پلی اتیلن دمای بالا (PE-RT) تک جداره


لوله پلی اتیلن PE80
 

لوله پلی اتیلن PE80

 

مزیت های لوله پلی اتیلن

 

مزیت های لوله پلی اتیلن

گواهینامه ها

Abrah Dashte Markazi Co logo
 
Isiri 14427-2 abrah Dashte Markazi Co
 
tuv iso9001 2015 abrah Dashte Markaz Co

جستجو